بزرگداشت مفاخر میراث‌فرهنگی و معرفی آنان به نسل امروز و آینده

بزرگداشت مفاخر میراث‌فرهنگی و معرفی آن‌ها به نسل امروز و آینده با هدف الگوسازی برای جوانان یک وظیفه ملی است.

بنیان‌گذار فقید جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) در صحیفه امام خمینی جلد ۱۰ صفحه ۷۹ در خصوص بزرگداشت مفاخرایران زمین اشاره کردند: «برخیزید و خود را و مفاخر و مَآثر ملی و فرهنگی خود را دریابید. بزرگترین فاجعه برای ملت ما این وابستگی فکری است که گمان می‌کنند همه چیز از غرب [است‌] و ما در همه ابعاد فقیر هستیم و باید از خارج وارد کنیم. شما استادان و فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشسراها، و نویسندگان و روشنفکران و دانشمندان معظم باید کوشش کنید، و مغزها را از این وابستگی فکری شستشو دهید. و با این خدمت بزرگ و ارزنده، ملت و کشور خود را نجات دهید.» 

همچنین مقام معظم رهبری در بیاناتشان در جمع مردم اراک در تاریخ ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۷۹ درباره مفاخر و پیشکسوتان اشاره کردند: «اگر یک ملت را از تاریخش، از گذشته‌اش، از فرهنگش، از شخصیتش، از مفاخر علمی و دینی و سیاسی و فرهنگی‌اش جدا کردند و از یادش بردند این ملت آماده خواهد شد که هر چه می‌خواهند بر سرش بیاورند.» 

از آنجا که اصلی‌ترین نقش را در حوزه میراث‌فرهنگی، سرمایه‌های انسانی به‌عهده دارند لذا استفاده از تجربه و تخصص مفاخر میراث‌فرهنگی در تصمیم گیری‌ها نقش سازنده‌ای در پیشرفت این حوزه خواهد داشت. مفاخر ما از جمله سرمایه‌های فرهنگی و معنوی هستند که به واسطه هویت‌بخشی که دارند، معرفی و پاسداشت آن‌ها باید در اولویت قرار گیرد که الحمدالله جزو اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است. 

مفاخر میراث‌فرهنگی ایران زمین به مثابه ستارگانی در آسمان میراث‌فرهنگی کشورمان هستند که مانند چراغی مسیر علمی پژوهشگران را روشن می‌کند و به واسطه آنان می‌شود راه آینده را ترسیم کرد و افق‌های روشنی را تداعی کرد. 

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خود را حافظ و پاسدار میراث معنوی این سرزمین می‌داند و مفاخر میراث‌فرهنگی یکی از میراث‌های معنوی این سرزمین هستند و برگزاری آیین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی کشور که با هدف معرفی الگوهای موفق به جوانان است، تلنگری به تلاشگران این عرصه خواهد بود تا با الگوگیری از این بزرگواران خود را برای حضوری موفق در خط مقدم میراث‌فرهنگی ایران عزیزمان مهیا کنند و راهشان را پیدا کنند، امید آنکه این حرکت پسندیده تداوم داشته باشد. لذا پیشنهاد می‌شود در گام بعدی آیین بزگداشت پیشکسوتان میراث‌فرهنگی در استان‌ها برگزار شود، چرا که بسیاری از این مفاخر و چهره‌های ماندگار در شهرها و روستاهای اقصی نقاط ایران زندگی می‌کنند که حقیقتا در دل مردم و جامعه جای دارند و بزرگداشت این مفاخر، نکوداشت جایگاه رفیع علم و تجربه است که می‌تواند در احیا و تقویت روحیه علم آموزی و تولید فکر و اندیشه در جوانان موثر باشد و پیشنهاد دیگر آنکه برای معرفی این مفاخر نسبت به چاپ کتاب‌هایی از زندگی و تجربه‌های این عزیزان و همچنین تولید محتواهایی با محوریت مفاخر میراث‌فرهنگی در دستور کار دبیرخانه دائمی بزرگداشت مفاخر میراث‌فرهنگی قرار گیرد. 

جا دارد به‌عنوان شاگرد کوچک مفاخر عرصه میراث‌فرهنگی، از ابتکار عمل جناب آقای مهندس ضرغامی وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جناب آقای دکتر دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون محترم میراث‌فرهنگی کشور در برگزاری نخستین آیین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی کشور صمیمانه تشکر کنم.

انتهای پیام/

کد خبر 14010418640534

برچسب‌ها